Inmiddels zitten we ruim een week in Polen. De dozen moeten nog uitgepakt worden. Voordat we kunnen uitpakken en opruimen, moeten we nog een aantal zaken regelen, waaronder het exporteren van onze auto’s. En hoe doe je dat?

Eerst contact opnemen met auto export bedrijf

Als je je eigen auto wilt exporteren, dan dien je eerst contact op te nemen met de RDW. Doe dat vlak voordat je vertrekt. Je kunt het kenteken van je auto bij een auto export bedrijf voor export aanmelden. Je gele kentekens (van de voorkant en achterkant) worden dan ingenomen en je krijgt een witte sticker op je kentekenplaat. Let op, deze sticker is niet wasstraat bestendig 😉 Op de achterkant van de kentekenplaat wordt een groene ronde sticker geplakt. Dit is een bewijs dat je auto nog in Nederland verzekerd is. Deze verzekering is nog twee weken geldig. Daarom doe je dit vlak voor je vertrek zodat je nog genoeg tijd in Polen hebt om de import van de auto te regelen.

Welke documenten vanuit Nederland heb je nodig?

  • Kentekenbewijs deel I
  • Kentekenbewijs deel II
  • Aankoopovereenkomst (d.w.z. factuur)
  • Verzekering vanuit Nederland uitgevaardigd door auto export bedrijf

Welke documenten moet je in Polen verkrijgen?

  • De beëdigde vertaling van de aankoopovereenkomst
  • PESEL – dat is het sofinummer in Nederland
  • bewijs van inschrijving bij de Poolse gemeente
  • bewijs van registratie bij de Dienst Vreemdelingenzaken (the Department for Foreigners bij de dichtstbijzijnde grote stad)
  • technische keuring van je auto
  • vrijstellingsbewijs van het accijns uitgevaardigd door de Poolse belastingdienst

Wanneer je je auto via Financial Lease of Private Lease aanschaft, moet je eerst zorgen dat de overeenkomst geheel is afgelost. De financiering wordt bij het Bureau Krediet Registratie in Tiel afgemeld. Tevens ontvang je de tenaamstellingscode voor je kenteken en daarna het kentekenbewijs deel II. Bewaar alle documenten zorgvuldig.

Wat moet je in Polen doen?

Je hebt je auto in Nederland voor export aangemeld en je hebt alle benodigde documenten vanuit Nederland meegenomen. Het eerste wat je in Polen moet doen is een technische keuring. Dit is vereist voor alle auto’s! Nieuwe auto’s, elektrische, hybride of benzine auto’s. Je hoeft geen afspraak te maken. Je wordt bediend op de volgorde van aankomst. Er zijn veel bedrijven in elke woonplaats die dat doen. De kosten zijn ongeveer 100 PLN (omgerekend met de huidige koest 22 euro). Je krijgt een volledig document van de technische keuring dat je goed moet bewaren.

Vervolgens moet je je auto bij de Poolse belastingdienst voor import aanmelden. Dit houdt in dat je een formulier moet invullen. Ik heb dit nog persoonlijk bij de balie gedaan, wellicht dat het in de nabije toekomst anders eruitziet. En het wordt uitsluitend digitaal ingediend. Op dat formulier wordt onder andere gevraagd naar je persoonsgegevens, welk merk en model van de auto je invoert, de cilinderinhoud, het vermogen van de motor etc. Deze details kun je op je factuur en/of op je kentekenbewijs deel I vinden. De documenten zijn volledig in het Pools.

Op het formulier geef je ook aan wat de ingeschatte waarde van de auto is. En let op in PLN (en niet in euro’s). De waarde die je doorgeeft, wordt door de ambtenaren gecontroleerd. Dus dit moet wel geloofwaardig zijn. Op basis van dit getal wordt het accijns uitgerekend. Dit bedraagt 3,1% van de geschatte waarde voor benzineauto’s, voor de hybride auto’s met een cilinderinhoud tussen 2l-3,5l word 1,55% in rekening gebracht. De bezitters van elektrische of waterstofauto’s zijn vrijgesteld van accijns. Je moet dan wel een additioneel formulier invullen voor vrijstelling van accijns.

Ook heel belangrijk… Waarschijnlijk geldt een verhuisboedelvrijstelling voor jullie. En wat is dat? Je komt in aanmerking voor verhuisboedelvrijstelling, als je binnen de EU verhuist en je motorrijtuig(en) meeneemt. Het motorrijtuig hoort namelijk bij je inboedel.. Een aardige ambtenaar bij de belastingdienst heeft mij hierover geïnformeerd. Het betekende wel dat ik nog een formulier moest invullen en er werd naar andere documenten gevraagd, zoals salarisstrookje als bewijs dat ik in Nederland heb gewerkt. Ik heb ook verklaard dat ik 21 jaar in Nederland heb gewoond. Vervolgens moest ik administratieve kosten betalen ter hoogte van 3,75 euro (17PLN). In het geval dat de Poolse belastingdienst nog meer document van je wil, wordt er contact met je opgenomen.

Vervolgens meld je je bij de Poolse RDW (Wydział Komunikacji i Transportu) in je woonplaats. Neem de documenten mee die je in Nederland en in Polen hebt verkregen (zie boven) en het overzicht van de technische keuring. Bel het bureau van tevoren om een afspraak te maken. Bij de Poolse RDW wordt de auto van een Pools kenteken voorzien en op je naam gezet.

Verzekering

Met het Poolse kenteken kun je eindelijk een verzekering in Polen afsluiten. Er zijn echter verzekeringsmaatschappijen die een auto met het Nederlandse kenteken voor 30 dagen verzekeren. Dat zijn de grote bedrijven, zoals PZU of Warta. Dit geeft je meer tijd om alles te regelen.

BPM terugvorderen

Omdat de auto nu officieel op je naam in Polen is gezet en van Pools kenteken voorzien, kun je in Nederland BPM terugvragen. Dit geldt echter voor auto’s jonger dan 5 jaar. Je krijgt niet de volledige BPM maar een stukje ervan. Dit hangt ervan af hoe oud je auto is.

Samenvatting wat je moet doen om een auto naar Polen te exporteren:

  • auto in Nederland voor export aanmelden;
  • alle benodigde documenten verzamelen (zie boven);
  • bij de Poolse belastingdienst import van de auto aanmelden. Eventueel accijns betalen of navragen of je van accijns vrijgesteld bent (verhuisboedelvrijstelling). Elektrische of hybride auto’s worden van accijns vrijgesteld;
  • bij de Poolse RDW (Wydział Komunikacji i Transportu) het kenteken aanvragen;
  • je auto verzekeren;
  • BPM in Nederland terugvragen. Daar heb je recht op mits je auto jonger is dan 5 jaar.